reklama

Stará koza

Každá návšteva našich troch vnúčat nás napĺňa neopísateľnou radosťou a poznaním. Každý z nich je jedinečná osobnosť. To, že sú rozdielni, vidieť aj pri ich ukladaní na popoludňajší odpočinok. Dvojročná Linduška zaspinká bez problémov. Laura a Alex majú štyri. Kým si Laura „prečíta“ niekoľko knižiek a zaspí, uspávanie Alexka je jedna malá, ale milá "tortúra".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Už od jeho najútlejšieho detstva sa ani jedno uspávanie nezaobíde bez vyrozprávania rozprávok, samozrejme, v ním presne stanovenom poradí. Janka a Marienku s ježibabou strieda Červená čiapočka a zlý vlk, nasleduje Rozprávka o kozliatkach, po nich príbeh o koníkovi, a keď sa mu ešte nepodarí zaspať, zaspievam mu uspávanku , ktorá postupne prejde do ospalého brumenda, až kým sa malý Alexko, a niekedy aj ja, neponorí(me) do snov.

Dnes, keď je už väčší, sa k požiadavke dodržania poradia pridala aj podmienka čo najpresnejšej interpretácie. A tak ježibaba, stojaca na prahu perníkovej chalúpky, má na jednom pleci mačku a na druhom kocúra, kozička-mamička, ešte skôr, ako odíde do obchodu kúpiť mliečko, nesmie zabudnúť svoje kozliatka upozorniť na zlého vlka... Všimla som si, že Alexko je voči postavičkám, ktoré ho rozprávkovým svetom sprevádzajú, kritický. Nedávno som do záveru príbehu o Jankovi a Marienke pridala jedno slovo: „...a Janko s Marienkou chytili lopatu a šup milú ježibabu do pece.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Nie je milá,“ opravil ma môj malý, ktorému sa tento mnou pridaný prívlastok zjavne nepozdával.

Vysvetlila som mu, že to sa tak len hovorí. Odvtedy na milú ježibabu nesmie zabudnúť ani druhý interpret rozprávok - dedo.

Pri včerajšom uspávaní išlo všetko ako po masle. Hovorila som už v poradí tretiu rozprávku, ktorú sprevádzalo pokojné odfukovanie môjho anjelika, prezrádzajúce, že usína.

„ ... a keď sa mamička kozička vrátila z obchodu,...“

„Stará koza!“ ozval sa zrazu môj malý chlapček.

Zostala som ticho, neschopná slova. Po prvotnom prekvapení a pohľade na malého, z čoho bolo jasné, že sladko spí, ma pochytil záchvat smiechu. Potichu som vyšla z izby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„To má odo mňa. Ja mu rozprávam o starej koze a kozliatkach,“ so šibalským úsmevom a s otázkou v očiach – a ako to má byť? - sa priznal môj muž.

A tak som zistila, že zmeny do interpretovania rozprávok vnášame obaja. Obaja sa ich snažíme vyrozprávať tak, ako nám ich kedysi rozprávali naši starí rodičia. Alebo nie? Ktovie?! Možno sme si ich pretvorili sami. Podstatné je, že tie staré dobré rozprávky sa ešte rozprávajú. A možno ich budú rozprávať aj naši vnuci svojim vnukom, a to, či to bude mamička kozička, či stará koza, až tak podstatné nie je.

Marta Galbáčová

Marta Galbáčová

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Povolaním učiteľka. A tiež mama, stará mama,manželka....snažím sa život vnímaťnielen zmyslami, ale aj srdcom a postrehnúť v ňom aj to, čo je dobré. Nechcem však podliehať davovej psychóze a prikyvovať aj tomu, čo správne nie je. Zoznam autorových rubrík:  Čriepky z detského svetaV mojom mesteMoje postrehySúkromnéŠkolstvoO vnúčatáchNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu